Verhaal 3 - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van pascalSuriname - WaarBenJij.nu Verhaal 3 - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van pascalSuriname - WaarBenJij.nu

Verhaal 3

Door: Pascal Land

04 Februari 2013 | Suriname, Paramaribo

Afgelopen weken heb ik veel gedaan en veel mooie dingen gezien.
Ik ben naar Bigi Pan geweest. Is een mooi meer, dat ligt in het noord westen van Suriname. En heb weer mijn mannelijkheid getoond, want ik heb vissen gevangen met mijn blote handen.
Wat bijzonder is aan het meer is, dat het een van de weinige plekken is waar je rode ibissen ( Vogel) kan zien. En de reden waarom die ibissen rood/ roze zijn omdat ze garnalen eten. De witte ibissen zie je wel redelijke veel en door heel Suriname.
We sliepen daar in een huisje midden op het meer. Er stonden maar 5 huisje op het hele meer. Dus je kan je wel voorstellen dat het super mooi is om te hangen in een hangmat, midden op een meer met alleen maar water en mooie natuur om je heen. We zijn daar 2 dagen geweest.

2 weken later ben ik Kaaimannen en dolfijnen gaan spotten. Je stapt op een boot in Paramaribo en gaat dan richting de zee varen want daar zijn de dolfijnen. Wij hadden een geweldige reisleider, die ons vertelde dat dit dolfijnen waren die in zowel zoet als zout water konden leven. Dus wij heel geinteresseerd vragen en wat voor soort is dit dan. Antwoord: deze dolfijnen leven in zoet en zout water. Ze zijn dus heel bijzonder. Wij dachten misschien heeft ie het niet gehoord. Dus nog een keer vragen. Gewoon rustig weer hetzelfde antwoord. Wat bleek nou meneer de reisleider had gewoon geen enkel idee wat voor soort dolfijnen het waren. Hij deed deze trip al jaren. Erg handig als je een toer doet om naar dolfijnen te spotten. Nadat we meerdere dolfijnen hadden gezien, gingen we het moeras in want daar zitten de kaaimannen. We hadden een mannen boot en een vrouwen boot. De mannen boot ging als eerste en natuurlijk onze oerinstinct kwam naar boven. Wij hadden binnen 10 minuten een kaaiman te pakken. Helaas moesten wij wachten op de vrouwen boot en die wilde natuurlijk, na eerst te gillen want het was een vies beest. Een hele foto sessie houden met de kaaiman. Dat duurde zo lang dat we nadat alle foto gemaakt waren weer terug moesten gaan. Hadden we op de terug weg nog geluk want onze bootsman zag een baby kaaiman, alleen om die te pakken moesten we wel vol het riet in varen en was het 1 grote paniek want het stikte er van de muggen. Maar we hebben hem wel gevangen.

In diezelfde week heb ik ook quad gereden. We zijn naar het vliegveld gereden want daarnaast heb een mooi stukje natuur om door heen te rijden. Heerlijk door het zand gecrossed en door het bos. We hebben zelfs in het donker gereden. Alleen je voelt hem al aankomen, dat kan natuurlijk nooit goed gaan ;p. We hadden 2 quads. Dus wij met 4 mannen het avontuur op zoeken. Eerst kijken hoe hard we konden gaan met dat ding over asfalt ( 65 km/uur, dat is vrij hard op een quad). En toen dacht mijn bestuurder kijken hoe hard we over het gras kunnen, maar aangezien het pik donker was zag meneer het riool alleen even over het hoofd. Dus wij volle vaart in het riool. De bestuurder van de andere quad zag het riool pas op het laatste moment en probeerde het te ontwijken. Maar dat lukte niet, dus die ook met zijn 2een vol het riool in. Maar zij gingen horizontaal en vlogen van de quad af. Uiteindelijk zaten er dus 4 mannen in het riool, waarvan de andere 2 met slierten stront en planten op hun hoofd in het riool stonden. En niet te vergeten met 2 quads die aan het roken waren en het niet meer deden. Toen zei iemand ook of dit gaat een enorm kut verhaal worden, omdat iemand iets gebroken heeft en het ons veel geld gaat kosten of het wordt een episch verhaal. Nou na een 15 minuten hadden we de quads uit het water getild en was ik er achter gekomen dat de quads eerst in hun neutrala moesten staan om te staan. Konden de 4 jochies rustig terug rijden ( met 5 km/uur, want we durfde niet harder ;p).