Mijn eerste trip - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van pascalSuriname - WaarBenJij.nu Mijn eerste trip - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van pascalSuriname - WaarBenJij.nu

Mijn eerste trip

Door: Pascal

Blijf op de hoogte en volg

02 Januari 2013 | Suriname, Paramaribo

Het eerste weekend in Suriname werd ik meteen uitgenodigd om mee te gaan op trip naar de jungle. Ik dacht ik heb vaak genoeg naar Bear grills gekeken, dat kan deze jongen uit Amsterdam ook wel. Dus ik meteen de stad in om een hangmat te kopen en de benodigde touwen ( ja je hebt echt 6 verschillende touwen nodig om 1 hangmat op te hangen). Vrijdagmiddag gingen we met een busje naar de jungle rijden. In de bus gezellig met muziek eten en djogo’s ( liters flessen Parbo bier). Je voelt hem al aankomen ik moest natuurlijk weer plassen, dus ik vraag aan die buschauffeur hoe lang is het rijden nog. We reden namelijk al dik 4 uur ( waarvan 2 uur op onverharde wegen). Zegt de buschauffeur nog 30 minuten. 1,5 uur later waren we er nog steeds niet, dus ik nog een x vragen hoe lang nog, zegt ie gozer WEER gewoon 30 minuten. Uiteindelijk na in totaal 2,5 uur waren de 30 Surinaamse minuten voorbij.
Toen hebben we allemaal meteen de hangmatten opgehangen (ging redelijk soepel en snel) en heerlijk gebbqd in jungle. Is een geweldige ervaring om in een hang mat te slapen met oerwoud geluiden om je heen en dan wakker te worden door de opkomende zon.
Jaja, jullie zullen het niet geloven, maar deze jongen is een Salsa master aan het proberen te worden. We hebben met een aantal mensen Salsa les genomen. Eerste les was natuurlijk 1 groot fouten festijn, maar wel echt super lachen. We moeten 8 pasjes uit ons hoofd kennen, je denkt oh jo dat is niet zoveel. Maar wacht maar als de muziek aangaat, dan is het chaos. Kortom iedereen viel over zijn voeten. Maar heb nog 7 lessen, dat komt dus wel goed.

Hier wat verhalen die ik mee maak tijdens mijn diensten:
1e:Had ik van de week dienst met een andere jongen uit Nederland en aan ons werd gevraagd om mee te gaan met een oude man naar de CT scan. Dus wij brengen die man met bed en al naar de CT scan, zegt de oude baas ‘ik moet plassen’. Wij nog zeggen meneer dat kan ook na de CT. Nee zegt ie, ik moet nu. Pakt de arts assisent ( vrouw) een urinoir en zegt doodleuk ja jullie zijn mannen helpen jullie hem even. Dus wij helpen die man, haalt ie zijn apparaat uit de onderkant van zijn korte broekspijp. Probeert zijn apparaat er in de urinoir te hangen. En na een paar seconden haalt ie hem dood leuk uit de fles, plast dus vol over zijn eigen voeten. Wij roepen nee meneer u bent nog niet klaar. Doe hem maar weer even in de fles. Uiteindelijk zat er meer op de grond voor de CT dan in de urinoir. De oude baas loopt dood leuk door zijn eigen plas heen naar de CT. Aangezien er niet meteen kon worden opgeruimd, stond de volgende patient dus ook dood leuk in de plas.

2e:Van de week had ik weer een bijzondere patient. De arts zegt tegen me, hier heb je weer 1 om te hechten. Dus ik naar die meneer toe gaan. Zit er een schreeuwende zwerver met 2 wonden op zijn hoofd. Ik alles pakken, maar meneer bleef maar schreeuwen. Ik probeerde nog een gesprek maar dat lukte niet echt. Toen ik begon met hechten, kon meneer opeens in goed Nederlands zeggen/vragen of ik 5 SRD voor hem had. Ik zeg nou meneer ik ben u al gratis aan het hechten, dus ik ga je niet ook nog eens 5 SRD geven. Waarop meneer weer begon te schreeuwen. Komt er een zuster bij, vraagt ie aan haar of ze slippers heeft voor hem. Zij zegt ja denk het wel. Kom ze terug met slippers, kijkt die zwerver toch afkeurend naar die slippers en begint te schreeuwen dat de slippers niet mooi en te klein zijn. Ondertussen had ik 5 hechtingen in zijn hoofd gezet.

3e:Ik kom aan en ik zie snijwond op de status staan. Op de kamer ligt een vrouw die een snijwond op het hoofd heeft en ze had een verbandje om haar hand. Dus ik kijk eerst naar de wond op haar hoofd en dan dood leuk haar schedel zien met daarin ook een flinke kras. Daarna haal ik het verbandje van haar hand weg, zie ik doodleuk bot en is haar halve hand kapot gesneden. Ik vraag aan mevrouw wat is er gebeurd, zegt ze ja die meneer heeft dat gedaan. Geen idee wie die meneer is maar goed. Het zal wel. De kamer er naast zat een man te schreeuwen en het viel me wel op dat er tussen de 2 kamers een politie agent stond. Wat bleek de buurman bleek de aanvaller te zijn. Zij had hem geslagen met een stuk hout en hij haar met een kapmes. Haar halve hand lag er goed af ( pezen en botten waren door en kapot). Zegt ze dood leuk dat haar vriendin haar heeft geholpen om nog even haar met bier onder te gieten om haar te desinfecteren. Uiteindelijk dus 5 hechtingen in haar hoofd gezet en 2 in haar hand om te zorgen dat ie niet uit elkaar viel. Die zelfde dag is ze door de orthopedie nog geopereerd.

Voltzebergen en Raleigh Vallen.
Mijn allereerste grote trip zou gaan naar Voltzeberg en Raleigh Vallen. Vrijdagmiddag rond 6 uur vertrokken we met een bus vol met eten, drinken en muziek. We hebben toen 6 uur gereden naar een rivier in het binnenland. Daar hebben we toen hangmatten opgehangen en 1 nachtje geslapen, want volgende ochtend gingen we met een bootje naar het natuurgebied Raleigh Vallen. De boottocht duurde 7 uur omdat het klein regenseizoen is. Dus het water staat laag, we hebben delen de boot moeten voortduwen. De boottocht was schitterend, de natuur die je ziet is onbeschrijfelijk mooi. We hebben ook nog super veel geluk gehad want we zagen een tapier die zich aan het wassen was. Zelfs de begeleiders van onze boot hadden dit ook weinig tot niet gezien. Alleen geen foto daarvan was te laat met mijn fototoestel. Na een paar stops voor eten en zwemmen in de rivier, kwamen we aan op een schitterende locatie.
’s Avonds gezellig wat gegeten en gedronken met zijn allen. Volgende ochtend stond de Voltzeberg te wachten op me. We moesten eerst 4 uur door de jungle rond lopen met een gekke begeleider ( foto) en dan nog die berg op. Nou ik denk dat ik 6 x gestorven ben tijdens de wandeling, maar gelukkig ook 7 x opgestaan. Na 3,5 uur door de jungle gewandeld sta je pas onder aan de Voltzberg. Toen moest ik alleen nog de Voltzeberg op, die op sommige stukken wel 70%/80% steil is. Uiteindelijk boven gekomen, had je een van de mooiste uitzichten die ik ooit gezien heb. Je keek over alleen maar jungle, zover als je maar kon kijken en in de verte andere bergen. Die dag was het zo helder dat we zelfs tot aan Brazilië konden kijken. Maar je voelt hem al aankomen, dan moet je nog terug. Laten we erop houden ik erg blij was toen ik weer bij het hangmatten kamp terug was. Maar ben wel erg blij dat ik het heb gedaan, alleen 1x maar nooit meer.
Volgende dag ( maandag) zijn we naar de moedervallen van Raleigh Vallen geweest. Ik dacht oh dat ik lekker in een bootje zitten aangezien watervallen met water te bereiken is. Maar dit bleek gelukkig niet zo te zijn want dit was ook nog eens een wandeling van 2,5 uur. Kom ik daar aan is het echt een flauw beekje over wat stenen heen. Op zich wel mooi, alleen had ik wat spectaculairders verwacht. Diezelfde dag moesten we nog terug ( weer boottocht van 4-5uur en busrit van 5 uur). Epische boottocht, want heb toen een dubbele regenboog gezien en een tropische storm meegemaakt terwijl we op een bootje zaten met 16 man. Uiteindelijk kwamen we pas om half 1 ’s nachts aan bij ons huisje in Paramaribo. Doe ik de deur open, ruikt het toch een partij naar rotte vis. Wat blijkt is de koelkast stuk gegaan dat weekend dus al het eten wat er in zat (waaronder een vis die er al 3 maanden in lag) is dus flink gaan rotten bij een tempratuur van 34 graden. Dus hebben we alles opgeruimd en schoongemaakt. Maar uiteindelijk lagen we toch nog in die stank te slapen.

  • 03 Januari 2013 - 12:06

    Michelle:

    Hai broertje,

    Leuk om weer een uitgebreid verslag van je avonturen te lezen en je foto's te zien. Oud en Nieuw zag er uit als een gezellig en knallend feest ;).
    Veel plezier.

  • 04 Januari 2013 - 14:39

    Ali:

    Heerlijke verhalen zijn dit!

  • 06 Januari 2013 - 14:59

    Nico:

    Hi Pascal veel beleefd dus weer wij lezen het met plezier en zijn erg benieuwd naar de volgende afleveringen grtjs Nico & Martina

  • 13 Januari 2013 - 11:12

    Magda:

    Hoi Pascal
    Wat een mooie verhalen heb je geschreven. Ik lees ze met veel plezier en wat een mooie foto's.
    Geniet ze nog lekker en ik wacht op de volgende belevenissen van je.
    Groetjes van Magda

  • 14 Januari 2013 - 17:26

    Hans( Broer Van Joke):

    Hallo Pascal,leuk om je verhalen te lezen, je lijkt wel een ontdekkingsreizeger, lijkt mij zeer leuk om dit
    allemaal mee te maken. Volgens mij leer je zo hoeveel, als je in het diepe wordt gegooid.
    We blijven je volgen, en neem een borrel van ons, Hans en Irene.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Suriname, Paramaribo

Mijn eerste reis

Mijn laatste stage

Recente Reisverslagen:

09 Februari 2013

Verslag 4

04 Februari 2013

Verhaal 3

02 Januari 2013

Mijn eerste trip

08 December 2012

De eerste week

Actief sinds 08 Dec. 2012
Verslag gelezen: 252
Totaal aantal bezoekers 3181

Voorgaande reizen:

29 November 2012 - 20 Februari 2013

Mijn eerste reis

Landen bezocht: